Georg Friedrich Händel

Georg Friedrich HändelΤο δέχομαι. Εδώ και πολύ καιρό μου ζητάγατε να γράψω κάτι για κλασσική μουσική και το απέφευγα. Ήρθε η στιγμή λοιπόν. Απανταχού φίλοι της πιο «εκλεπτυσμένης» μορφής ήχου, σήμερα ευελπιστώ να εξιλεωθώ.

Η αλήθεια είναι πως δεν ήξερα για ποιόν συνθέτη να πρωτογράψω. Ο καθένας τους έχει εκείνο το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που τον ξεχωρίζει από τον άλλο. Λόγω του ότι θέλω να φιλοξενώ στην στήλη μόνο έναν καλλιτέχνη κάθε φορά, επέλεξα να γράψω για τον Georg Friedrich Händel και το μοναδικό του Sarabande!

Θυμάμαι πόσο είχα δυσκολευτεί να βρω ποιος συνθέτης έγραψε αυτό το ασύλληπτο κομμάτι και βέβαια ποιο ήταν αυτό το κομμάτι. Και πριν βιαστούν πολλοί, ΟΧΙ ΔΕΝ ΕΙΧΑΜΕ ΤΟΤΕ SHAZAM!

Ας πούμε όμως δύο λόγια για αυτό το κομμάτι που έμελε να γίνει ύμνος της μπαρόκ εποχής. Το παράδοξο με το Sarabande είναι το γεγονός ότι παρά την επιβλητικότητα που διακρίνει τον ρυθμό του, είχε κατακριθεί από πολλές χώρες ως ξεδιάντροπο και ανάρμοστο για την κλασσική μουσική. Βέβαια, θα μου πείτε, ούτε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος κλασσικός ήταν που επέκριναν για τις συνθέσεις του. Ο λόγος φαίνεται μάλλον να ήταν ότι ο πρωταρχικός ρυθμός προήλθε από ένα χορό των ιθαγενών της κεντρικής Αμερικής. Έτσι, λόγω τον ισπανόφωνων αποικιών πέρασε στην Ευρώπη, έπειτα παραλλάχθηκε και χρησιμοποιήθηκε ο ρυθμός αυτός στις συνθέσεις των κλασσικών (συνήθως στις σουίτες).

Η ιδιομορφία αυτού του κομματιού βρίσκεται στα στοιχεία που το απαρτίζουν. Τι εννοώ; Ο ρυθμός του δωρικός, θυμίζει μιλιταριστικό εμβατήριο, με τις επιβλητικές παύσεις να δένουν τόσο αρμονικά και ο ήχος από τα έγχορδα να ακούγεται τόσο μα τόσο εθιστικός, λες και φτιάχτηκαν για να παίζουν μόνο αυτή την σύνθεση!

Ο Händel ήταν ιδιοφυής. Είχε καταφέρει να γίνει ευρέως γνωστός όχι μόνο στην υψηλή κοινωνία εκείνης της εποχής (όπως οι περισσότεροι του είδους) αλλά πάσχιζε να γίνεται αντιληπτή η μουσική του και από τα λαϊκά στρώματα (χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Μεσσίας). Όπως είχε πει και ο Beethoven για τον ίδιο: «Είναι ο μεγαλύτερος όλων μας… ο μεγαλύτερος συνθέτης που έζησε ποτέ».

Σε αυτό που ήταν αξεπέραστος ο Händel ήταν η απλότητα και οι λεπτές γραμμές της μουσικής του, που τον έκαναν τόσο δημοφιλή χωρίς να χάνουν οι συνθέσεις του από το πνεύμα και το βάρος αυτής της μουσικής.Το εκκλησιαστικό όργανο και τα αρπίχορδα, στα οποία ήταν αυθεντία, τελειοποιούσαν το αποτέλεσμα δίνοντάς τους μία πινελιά «πνευματικότητας».

Αυτά λοιπόν από εμένα. Σας αφήνω να απολαύσετε το Sarabande και να νιώσετε το μεγαλείο αυτού του συνθέτη.

Βασίλης Χατωνίδης

Advertisements

Tagged: , ,

2 thoughts on “Georg Friedrich Händel

  1. Spiros Katsas (@Azargled) Μαΐου 14, 2015 στο 01:27

    Εξαίσιο, πιστεύω χαρακτηρίζει αρκετά και την εποχή Μπαρόκ!

    Μου αρέσει!

  2. Georgia Ch. Μαΐου 23, 2015 στο 11:08

    Δεν υπάρχουν αρκετά λόγια για να περιγράψει κανείς μια τόσο υπέροχη και επιβλητική μελωδία… Είναι απίστευτο το πώς η Κλασσική Μουσική έχει τη δύναμη, περισσότερο από όλα τα μουσικά είδη, να γαληνεύει την ψυχή, να ταξιδεύει το μυαλό, να χαλαρώνει το σώμα… Πραγματικά είναι η «πιο εκλεπτυσμένη μορφή ήχου»…!!!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: